Od 1 lipca 2013 roku zaczną obowiązywać nowe zasady odbioru odpadów komunalnych.
W nowym systemie gospodarowania miasto staje się właścicielem wszystkich odpadów powstających na terenie nieruchomości zamieszkałych, jest też odpowiedzialne za zorganizowanie systemu odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości w zamian za opłatę ponoszoną przez właścicieli nieruchomości.
Skąd zatem te zmiany?
Obowiązujące od 2012 roku prawo dotyczące zasad odbioru odpadów komunalnych wprowadza nowe, o wiele bardziej rygorystyczne niż dotąd standardy ekologiczne, przestrzegane już w innych krajach Unii Europejskiej. Polska musi się do tych standardów dostosować, jeżeli chce uniknąć ogromnych kar finansowych nakładanych na państwa, które nie respektują unijnych wymagań w zakresie ochrony środowiska.
W związku z tym Rada Miejska w stosownych uchwałach podjęła temat określenia stawek i sposobu naliczania opłat związanych z utrzymaniem systemu gospodarowania odpadami, wnoszonych przez mieszkańców. Wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkanych - to iloczyn liczby osób zamieszkałych oraz stawki określonej w uchwale czyli 15,00 zł brutto w przypadku odpadów zmieszanych, i 9,50 zł brutto w przypadku śmieci segregowanych.
Ponadto radni określi sposób świadczenia usług na rzecz mieszkańców i właścicieli nieruchomości, związany z odbieraniem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych, jak również termin, częstotliwość i tryb uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opłatę tę uiszczać będziemy miesięcznie do 15 dnia każdego następnego miesiąca czyli za dany miesiąc kalendarzowy.
Przyjęli także wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami oraz termin jej złożenia - po raz pierwszy, do dnia 15 stycznia 2013 roku, a także w terminie 14 dni od zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie, bądź wygaśnięcie obowiązku uiszczania opłaty lub zaistnienia zdarzeń mających wpływ na wysokość opłaty. Deklarację tę po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego będzie można pobrać ze strony internetowej WWW.umlipno.pl a także uzyskać w lipnowskim ratuszu w Wydziale Gospodarki Komunalnej pokoje 10-11.
Każdy właściciel nieruchomości sam wylicza wysokość opłaty i wpisuje w deklaracji.
W przypadku wystąpienia zmiany liczby zamieszkałych osób lub ilości odpadów, powstających w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej, deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od daty zmiany.
Deklaracje będą przyjmowane w Urzędzie Miejskim, tam będzie czynny punkt pomocy w jej wypełnianiu.
Kto jest zobowiązany do złożenia deklaracji i ponoszenia opłaty?
Dla domków jednorodzinnych i gospodarstw rolnych - właściciel, użytkownik wieczysty lub inna osoba, która faktycznie dysponuje daną nieruchomością.
Dla budynków wielorodzinnych:
• zarządca nieruchomości, jeżeli został powołany
• zarząd wspólnoty, jeżeli nie powołano zarządcy,
• każdy ze współwłaścicieli oddzielnie, jeżeli nie powołano zarządcy i zarządu,
• zarząd spółdzielni dla budynków spółdzielczych.
Jeżeli w nieruchomości zamieszkanej prowadzona jest działalność gospodarcza, w wyniku której powstają odpady komunalne, to deklarację składa właściciel całej nieruchomości.
Deklaracje będą poddane weryfikacji i w przypadku stwierdzenia, że są nierzetelne, wysokość opłaty będzie ustalana w drodze decyzji. Podobnie będą podejmowane działania w stosunku do osób i jednostek, które nie złożą deklaracji w terminie.
Kolejnym krokiem będzie wyłonienie w drodze przetargu firmy, która będzie odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości i poddawać je dalszemu zagospodarowaniu.
Zmienia się także lista odpadów. Po nowelizacji ustawy, miasto ma obowiązek selektywnie zbierać: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte opony, a także odpady zielone, zgodnie z postanowieniami Krajowego Planu Gospodarki Odpadami 2010 r.