Zakład Ubezpieczeń Społecznych przywraca standardowe godziny obsługi klientów w swoich placówkach. Od lipca w każdy poniedziałek sale obsługi klientów w ZUS znów będą otwarte do 18-tej. Klienci nadal będą mogli załatwiać swoje sprawy online, bez wychodzenia z domu korzystając np. z e-wizyt.
Wydłużone godziny pracy w poniedziałki dotyczą sal obsługi klientów w oddziałach, inspektoratach i biurach terenowych ZUS oraz w Punkcie Informacyjnym ZUS w Mogilnie. W pozostałe dni tygodnia, czyli od wtorku do piątku, klienci mogą do nas przyjść i załatwić swoje sprawy w standardowych godzinach od 8 do 15.00. Wyjątek stanowią Punkty Informacyjne ZUS w Chełmnie i Wąbrzeźnie, gdzie obsługa odbywać się będzie od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 14.00. Natomiast Punkt Informacyjny ZUS w Koronowie czynny jest od poniedziałku do piątku od godziny 8 do 15.00 – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Nie każda sprawa wymaga osobistej wizyty w urzędzie. ZUS zachęca do załatwiania swoich spraw online, bez wychodzenia z domu, korzystając np. z e-wizyt. Wystarczy mieć dostęp do internetu, smartfon, tablet lub komputer z kamerką. Klient e-wizytę umawia poprzez stronę internetową, wybierając dogodny dla siebie termin i godzinę wizyty online. Od października ubiegłego roku na spotkanie online zdecydowało się ponad 86 tys. osób, w tym 4,5 tys. w województwie kujawsko-pomorskim – dodaje rzeczniczka.
Natomiast osoby, które chciałyby na miejscu w placówce porozmawiać z ekspertem ZUS, mogą takie spotkanie umówić na konkretny dzień i godzinę przez PUE ZUS lub telefonicznie dzwoniąc pod nr telefonu 52 34 18 126 (to numer telefonu dla umawiania wizyt w placówkach ZUS w Bydgoszczy, Inowrocławiu, Nakle, Świeciu, Tucholi, Żninie oraz Sępólnie Krajeńskim) oraz pod nr telefonu 54 230 73 76 (to numer telefonu dla umawiania wizyt w placówkach ZUS w Toruniu, Włocławku, Grudziądzu, Lipnie, Aleksandrowie Kujawskim, Brodnicy, Rypinie oraz Golubiu-Dobrzyniu).
Już ponad 7,4 mln osób korzysta z Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Swój profil na PUE ZUS mają zarówno przedsiębiorcy, lekarze, osoby pracujące, jak i emeryci czy renciści.
Platforma Usług Elektronicznych ZUS to narzędzie dla wszystkich klientów, które ułatwia dostęp do usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Mając swój profil na PUE ZUS możemy nie tylko umówić się na wizytę w ZUS, ale również tą drogą możemy załatwić wiele spraw w ZUS bez wychodzenia z domu, także poza godzinami działania urzędu -– informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
PUE daje możliwość łatwego generowania i przesyłania drogą elektroniczną dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych oraz różnego typu pism i wniosków. Pozwala także na bieżące kontrolowanie pracodawcy w zakresie zgłoszenia nas do ubezpieczeń i wysokości opłacania składek. Na swoim koncie w PUE możemy sprawdzić także zwolnienia lekarskie, z których w ostatnim czasie korzystaliśmy. Tutaj też znajdziemy informację o stanie konta ubezpieczonego wraz z wyliczoną hipotetyczną emeryturą.
Założenie konta na PUE ZUS trwa zaledwie kilka minut. Można to zrobić bez wychodzenia z domu – przez internet - za pomocą profilu zaufanego ePUAP lub bankowości elektronicznej. Można także założyć konto w trakcie e-wizyty, czyli wideorozmowy z pracownikiem ZUS lub tradycyjnie w placówce ZUS. Obecnie swój profil posiada 7,4 mln użytkowników.
Bon turystyczny na PUE
Założenie profilu na PUE jest niezbędne do tego, aby skorzystać z bonu turystycznego. Bonem można płacić za usługi hotelarskie i imprezy turystyczne na terenie Polski. Może on też służyć do opłacania jednodniowych wycieczek wraz z wszelkimi atrakcjami, przewidzianymi przez organizatorów w ramach danej oferty. Jak dotąd Polacy aktywowali niemal 2 mln bonów i dokonali płatności bonami na kwotę ok. 642 mln zł. Mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego aktywowali już blisko 108,5 tys. bonów i dokonali nimi płatności na kwotę 30,9 mln zł. Na aktywację czeka jeszcze 114 tys. bonów - mówi Krystyna Michałek
Rodzina 500+ i Dobry Start przez PUE ZUS
Co ważne rodzice mogą także poprzez PUE złożyć wniosek o świadczenie wychowawcze Rodzina 500+, a także wniosek o świadczenia z programu „Dobry Start”. Obsługą świadczenia na wyprawkę szkolną od tego roku zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wnioski o świadczenie 300 plus można składać od 1 lipca do 30 listopada 2021 roku wyłącznie elektronicznie. Świadczenie z programu "Dobry Start" będzie wypłacane wyłącznie na rachunek bankowy. Tylko od 1 do 4 lipca do godz. 22.00 do ZUS-u wpłynęło ponad 502 tys. wniosków o świadczenie 300 plus, obejmujące ponad 716,8 tys. dzieci.
Od 1 lipca 2021 r. rodzice i opiekunowie mogą starać się o świadczenie „Dobry Start”. Do tej pory do ZUS wpłynęło blisko 323 tys. wniosków o świadczenie 300 plus, obejmujące ponad 463 tys. dzieci.
Zainteresowanie tym programem jest bardzo duże. Dziś (2 lipca) do godz. 13 do ZUS wpłynęło blisko 323 tys. wniosków o świadczenie 300 plus na ponad 463 tys. dzieci. Zdecydowana większość wniosków, bo około 78 proc. zostało przekazanych poprzez bankowość elektroniczną – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Warto przypomnieć, że wnioski o świadczenie na wyprawkę szkolną można złożyć wyłącznie elektronicznie – za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, portalu Emp@tia lub bankowości elektronicznej. Ze wszystkich kanałów może skorzystać jedynie rodzic. Natomiast osoba sprawująca piecze nad dzieckiem – czyli opiekun prawny czy faktyczny, a także uczeń, który jest usamodzielniony bądź dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej, a także opiekuńczo-terapeutycznej, wniosek o 300 plus może złożyć jedynie za pomocą portalu PUE ZUS – dodaje rzeczniczka.
Świadczenie zostanie przekazane na rachunek bankowy wskazany we wniosku. Wszystkie informacje dotyczące wniosku i świadczenia będą dostępne na PUE ZUS. Jeśli rodzic złoży wniosek za pomocą bankowości elektronicznej bądź systemu Emp@tia, ZUS sprawdzi, czy ma on profil na portalu PUE ZUS. Jeśli nie, taki profil zostanie założony automatycznie. Potwierdzenie rejestracji profilu klient otrzyma na adres email, który podał we wniosku. Natomiast na numer telefonu z wniosku otrzyma jednorazowe hasło, które będzie musiał zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS- wyjaśnia Krystyna Michałek
Osoby, które potrzebują pomocy w złożeniu elektronicznego wniosku o świadczenie 300 plus, mogą liczyć na pomoc pracowników ZUS. Z ich pomocy można skorzystać w każdej placówce ZUS, a także podczas dyżurów, które będą pełnić w placówkach Poczty Polskiej, KRUS, MOPS, GOPS, jak również Urzędach Miasta i Gminy. Informacje o terminach dyżurów, jakie będą świadczone przez pracowników ZUS w zakresie właściwości terytorialnej każdego z oddziałów w Urzędach Miast/Gmin, placówkach Poczty Polskiej oraz KRUS będą opublikowane na stronie ZUS w podstronie Dobry Start w zakładce „Dyżury Dobry Start”.
Wsparcie można otrzymać również na specjalnej infolinii pod numerem 22 290 22 02 w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 8 –15.00, a także umawiając się na e-wizytę w ZUS przez internet.
Źródło: nadesłane, Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim