Do 30 grudnia wszyscy płatnicy składek zarówno osoby fizyczne, osoby prawne, jak i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej powinny mieć aktywny profil na PUE ZUS. Takie konto mogą założyć osobiście lub mogą też upoważnić kogoś do dostępu do roli płatnika na PUE ZUS np. księgową.
Blisko 11 mln osób ma konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Płatnicy składek, którzy nie mają profilu na PUE, muszą go założyć do 30 grudnia tego roku. Nie warto odkładać założenia konta na ostatnią chwilę – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Aby zachęcić płatników składek do korzystania z internetowego konta już teraz, ZUS prowadzi kampanię informacyjną, której celem jest pomoc w założeniu profilu do końca roku jak największej liczbie osób. Płatnicy składek mogą spodziewać się kontaktu telefonicznego, mailowego lub listownego ze strony ZUS. Wsparcie jest udzielane klientom również bezpośrednio we wszystkich placówkach ZUS, w trakcie e-wizyty oraz na infolinii Centrum Obsługi Telefonicznej. Płatnicy składek mogą także skorzystać z bezpłatnych szkoleń on-line i dyżurów telefonicznych organizowanych przez Zakład. Informacje o szkoleniach i dyżurach dostępne są na stronie internetowej zus.pl, w zakładce Szkolenia i Wydarzenia –dodaje rzeczniczka.
Przedsiębiorca nie musi zakładać konta na PUE ZUS, o ile wcześniej upoważnił do swojej roli płatnika inną osobę np. księgową czy pracownika biura rachunkowego, która już wcześniej miała założone swoje konto na PUE ZUS.
Jeśli płatnik do 30 grudnia 2022 r. nie założy profilu na PUE ZUS lub nie upoważni nikogo do dostępu do swojego profilu w roli płatnika, ZUS założy mu konto na PUE ZUS do 31 stycznia 2023 r. W tym celu płatnik będzie musiał przekazać do ZUS-u swój adres elektroniczny.
ZUS uruchomił pierwszą aplikację mobilną mZUS. Za jej pośrednictwem można złożyć wniosek na przykład o świadczenie wychowawcze 500 plus czy 300 plus z programu „Dobry Start”.
Liczymy, że dzięki aplikacji uda się jeszcze skrócić czas wnioskowania o świadczenia rodzinne wypłacane przez ZUS. Naszym celem jest ułatwienie rodzicom, w każdy możliwy sposób, staranie się o należne im środki – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Możliwość złożenia wniosków drogą elektroniczną to przede wszystkim ogromna wygoda dla rodziców, którzy sami decydują, kiedy to zrobić: rano, w południe czy wieczorem. Dzięki elektronizacji można starać się o środki także w weekendy, kiedy tradycyjne odwiedzanie urzędów jest niemożliwe.
W początkowym okresie funkcjonowania aplikacji mZUS klienci będą mogli złożyć za jej pośrednictwem wnioski o świadczenie 300 plus z programu „Dobry Start” i o świadczenie wychowawcze 500 plus. Wnioski są przygotowane w formie intuicyjnych kreatorów.
Jeśli składaliśmy wcześniej wniosek o świadczenie 300 plus lub 500 plus i ZUS przyznał nam świadczenie, to możemy na jego podstawie utworzyć nowy wniosek. Wówczas do kreatora pobiorą się wszystkie dane z poprzedniego wniosku. Jeśli coś się zmieniło, można to poprawić. W dalszej perspektywie aplikacja zostanie rozszerzona o kolejne świadczenia dla rodzin tj. wnioski o rodzinny kapitał opiekuńczy i dofinansowanie do żłobków.
Jedna aplikacja wiele możliwości
W aplikacji mZUS możemy sprawdzić status wysłanych wniosków, które trafiły do ZUS różnymi kanałami np. przez bankowość elektroniczną, czy portal Emp@tia. Sprawdzimy tam również informacje o wypłacie świadczeń. Odczytamy wiadomości, które pojawiły się na profilu na PUE ZUS. Poprzez aplikację możemy także nawiązać telefoniczny kontakt z COT ZUS. Aplikacja prowadzi nas też do strony z rezerwacją e-wizyty w ZUS-dodaje rzeczniczka.
Jak pobrać i aktywować aplikację mobilną mZUS?
Aplikacja mZUS przeznaczona jest na urządzenia mobilne z systemami operacyjnymi Android i iOS. Można ją pobrać bezpłatnie ze sklepów Google Play oraz App Store. Aby aktywować aplikację, klient musi połączyć ją ze swoim profilem na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Oznacza to, że bez posiadania profilu PUE użytkownik nie będzie mógł skorzystać z aplikacji. Szczegółowe informacje jak zainstalować i połączyć aplikację z kontem PUE znajdują się na stronie.
Źródło: nadesłane, Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim