Rodzice i opiekunowie mają już niecały miesiąc na złożenie wniosku o wyprawkę szkolną w ramach programu „Dobry Start”. Termin składania formularzy upływa 30 listopada. W przypadku, gdy wniosek nie wpłynie do ZUS-u do tego dnia, pieniądze przepadną.
Większość rodziców i opiekunów nie tylko złożyła wnioski o świadczenie 300 plus, ale także już otrzymała pieniądze na wyprawkę szkolną. Kwota wypłaconych świadczeń do końca października to 1,373 mld zł, w województwie kujawsko-pomorskim – 72,9 mln zł – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Nabór wniosków o świadczenie 300 plus w ramach programu „Dobry Start” rozpoczął się 1 lipca. Osoby, które jeszcze nie złożyły wniosku o 300 zł na wyprawkę szkolną, powinny się pospieszyć. Termin składania wniosków mija 30 listopada. Po tym terminie złożenie dokumentów będzie możliwe jedynie w przypadku, gdy dziecko powyżej 20. roku życia uzyska po 30 listopada orzeczenie o niepełnosprawności. W przeciwnym razie pieniądze przepadną.
Rodzice, którzy nie pamiętają, czy złożyli wniosek w tym roku, mogą to sprawdzić na swoim profilu w eZUS (PUE ZUS). Wystarczy wejść w zakładkę „Dobry Start” i sprawdzić listę obsłużonych wniosków. Jeśli na liście nie ma wniosku na rok szkolny 2024/2025, to najwyższy czas go złożyć. Można to zrobić za pomocą aplikacji mZUS, profilu na eZUS (PUE), bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia.
W ramach programu „Dobry Start” rodzice mogą otrzymać raz w roku 300 zł na wyprawkę szkolną. Świadczenie przysługuje na każde uczące się w szkole dziecko do 20. roku życia, a w przypadku dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością – do ukończenia 24. roku życia. Z 300 plus nie skorzystają studenci oraz dzieci, które chodzą do ”zerówki”, nawet jeśli są w wieku uprawniającym do świadczenia.
Od 1 października trwa nabór wniosków z programu „Aktywny Rodzic”, który oferuje trzy rodzaje wsparcia dla rodziców dzieci w wieku do 3. roku życia. Najpopularniejszym z tych świadczeń jest „Aktywnie w żłobku” o które zawnioskowało 170,3 tys. osób na ponad 173 tys. dzieci.
Od października rodzice małych dzieci mogą składać wnioski na jedno z trzech świadczeń w ramach programu „Aktywny Rodzic”: „Aktywni rodzice w pracy”, „Aktywnie w żłobku” oraz „Aktywnie w domu”. Świadczenie „Aktywnie w żłobku” cieszy się największym zainteresowaniem zarówno w kraju, jak i w województwie kujawsko-pomorskim. W kraju do tej pory złożono 170,3 tys. wniosków na ponad 173 tys. dzieci, w regionie 7,2 tys. wniosków na 7,4 tys. dzieci – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Świadczenie „Aktywnie w żłobku” zastępuje dotychczasowe tzw. żłobkowe, do którego prawo powstało przed 1 października 2024 r. Kwota dofinansowania nowego świadczenia jest znacznie wyższa i wynosi do 1500 zł miesięcznie na dziecko, a w przypadku dzieci z odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności – do 1900 zł. Nie ma początkowego wieku dziecka, od którego przysługiwałoby świadczenie. Warunkiem jest uczęszczanie dziecka do placówki i potwierdzenie tego w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych albo w wykazie dziennych opiekunów. Dofinansowanie przysługuje do końca roku szkolnego, w którym dziecko kończy 3 lata, a w sytuacji, gdy objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym jest niemożliwe lub utrudnione – do końca roku szkolnego, w którym dziecko kończy 4 lata.
Dziecko musi być wpisane do rejestru
Aby ZUS mógł przyznać świadczenie „Aktywnie w żłobku”, placówka do której uczęszcza dziecko musi potwierdzić ten fakt wpisem do rejestru. Rodzic jest zobowiązany do przekazania swoich danych oraz danych dziecka podmiotowi prowadzącemu placówkę, do której uczęszcza dziecko, a placówka musi na bieżąco aktualizować dane swoich podopiecznych w ministerialnym rejestrze. Chodzi m.in. o informacje dotyczące wysokości czesnego oraz potwierdzenie, czy dziecko nadal uczęszcza do placówki. Na aktualizację danych placówka ma czas do 5. dnia roboczego następnego miesiąca.
Brak wypełnienia w rejestrze żłobków lub wykazie dziennych opiekunów kwoty faktycznie poniesionej opłaty za dziecko może wydłużyć czas oczekiwania na środki lub wręcz uniemożliwić ich wypłatę. Warto zaznaczyć, że świadczenie „Aktywnie w żłobku” nie przysługuje, gdy opłata za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna przekracza ustawowo określony maksymalny koszt pobytu. Od 1 października 2024 r. do 31 marca 2025 r. limit ten wynosi 2200 zł.
Zakład apeluje do żłobków o wprowadzanie kwot opłat faktycznie ponoszonych przez rodziców. Placówki muszą również pamiętać o bieżącym wypisywaniu dzieci, które przestały uczęszczać do danej placówki. Opóźnienie w przekazaniu tej informacji może wpłynąć na możliwość przyznania innego wsparcia z programu „Aktywny Rodzic”, ponieważ w danym miesiącu można pobierać tylko jedno świadczenie na dziecko.
Wypłaty rozpoczną się na przełomie listopada i grudnia. Świadczenie „Aktywnie w żłobku” ZUS przekaże bezpośrednio na rachunki placówek opieki, natomiast pozostałe rodzaje wsparcia, takie jak „Aktywni rodzice w pracy” i „Aktywnie w domu”, trafią na konta rodziców.
Prawie 877 tys. osób pobrało mLegitymację ZUS z aplikacji mObywatel. Elektronicznym dokumentem można posługiwać się tak jak tradycyjną legitymacją. Emeryt lub rencista, okazując legitymację na ekranie smartfona, potwierdza swoje uprawnienia do przysługujących mu ulg.
Od stycznia 2023 roku każdy emeryt i rencista ma możliwość korzystania z elektronicznej wersji swojej legitymacji. Jest ona dostępna w telefonie dzięki bezpłatnej aplikacji mObywatel. Aby dodać dokument, wystarczy uruchomić aplikację, kliknąć „Dodaj dokument” i wybrać z listy „Legitymacja emeryta-rencisty”. Od tego momentu na pulpicie aplikacji pojawi się ikona mLegitymacji. Co istotne, jeśli wcześniej nie dodano w aplikacji mObywatel dowodu osobistego, należy najpierw potwierdzić swoją tożsamość, dołączając „Dowód osobisty”, a następnie dodać „Legitymację emeryta-rencisty” – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
ZUS automatycznie wystawia mLegitymacje wszystkim emerytom i rencistom. Osoby, które chcą otrzymać tradycyjną wersję w formie plastikowej karty, mogą złożyć odpowiedni wniosek do ZUS (formularz ERL). Elektroniczny dokument mogą pobrać nie tylko nowi świadczeniobiorcy, ale także osoby, które na dzień 1 stycznia 2023 roku miały ważną legitymację plastikową.
Elektroniczna legitymacja w telefonie jest bardzo wygodna i działa jak tradycyjny dokument. Okazując legitymację na ekranie smartfona, można potwierdzić status emeryta lub rencisty, udowodnić prawo do świadczeń zdrowotnych oraz skorzystać z przysługujących ulg (np. zniżek na bilety).
Posiadacz obu wersji legitymacji może korzystać zarówno z tradycyjnej, czyli plastikowej karty, jak i z jej wersji elektronicznej. Dotychczasowa legitymacja w formie plastikowej pozostaje ważna zgodnie z terminem jej ważności.
Źródło: nadesłane, Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim