Na XIII Sesji Rady Miejskiej w Lipnie radni obradowali nad tak zwanymi uchwałami okołobudżetowymi określającymi wysokość podatków i opłat lokalnych.
Podjęcie tych uchwał jest pierwszym krokiem przed uchwaleniem całego budżetu miasta, który został już złożony do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Włocławku celem akceptacji – mówi Skarbnik Miasta Lipna Jolanta Maciejko.
Wysokość podatków i opłat lokalnych była przedmiotem dyskusji na poszczególnych komisjach, gdzie radni wyrażali swoje opinie na temat ich wysokości.
Wytwarzanie i dostarczanie określonych dóbr publicznych i społecznych mieszkańcom wymaga posiadania dochodów – dopowiada Skarbnik. Stąd konieczność uchwalenie podatków: od środków transportowych, od nieruchomości, rolnego oraz opłaty targowej.
Mając na względzie osoby handlujące na lipnowskim targowisku wnioskuję o pozostawienie opłaty targowej na niezmienionym poziomie – mówił Burmistrz Miasta Lipna Janusz Dobroś. Rządzący wspominają o nadchodzącym kryzysie ale nie chciałbym aby podniesieniem opłaty targowej, dobijać ludzi, dla których jest to podstawowe źródło dochodu. Przy konstrukcji budżetu mam odwieczny problem, małej i wąskiej "kołdry" finansowej i trudnych wyborów, kogo bardziej obciążyć podatkami – dopowiadał burmistrz.
Ostatecznie uchwalono, iż opłata targowa pozostaje na poziomie opłat z roku 2011. Obniżono cenę skupu żyta z 74,18 zł za 1 q do kwoty 58 zł stanowiącą podstawę wymiaru podatku rolnego na 2012. Wpływy roczne z opłaty targowej oszacowano na poziomie 140 tys. zł, natomiast z poboru podatku rolnego – 18 tys. zł. Z kolei podatek od nieruchomości mieszkalnych, najbardziej interesujący mieszkańców naszego miasta pozostaje nadal w niezmienionej wysokości 90% stawek maksymalnych, które Minister Finansów ustala na podstawie wzrostu cen towarów i usług I półrocza roku bieżącego, w porównaniu do I półrocza roku poprzedniego. Ten wzrost odnotowany został w kraju na poziomie 4,2% i o tyle Minister podniósł stawki maksymalne wszystkich podatków. W naszym samorządzie od kilku lat stawki podatku od nieruchomości decyzją radnych są uchwalane na poziomie 90 % stawek maksymalnych, a podatek od nieruchomości w roku 2012 zaplanowany został na poziomie niższym, bo średnio o 4%, i tak:
- od budynków mieszkalnych z 0,61 zł/ m² na 0,63 zł/m²,
- zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej z 8,84 zł/m² na 9,22 zł/m²,
- działalności w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych z 3,84 zł/m² na 4 zł/m²,
- pozostałych i garaży z 6,35 zł/m² na 6,62 zł/m²,
- od budynków pomocniczych (szopki, stajenki) z 0,64 zł/ m² na 0,65 zł/ m²,
- od budynków zajętych przez organizacje pożytku publicznego z 3,53 zł/m² na 3,68 zł/m²,
- od budowli nadal 2%,
- od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gosp. z 0,72 zł/m² na 0,76 zł/m²,
- gruntów pod jeziorami i zbiornikami wodnymi z 3,74 zł/m² na 3,90 zł/ m²,
- gruntów pozostałych z 0,25 zł/ m² na 0,26 zł/ m².
Wpływy z podatku od nieruchomości wyliczone przy powyższych stawkach oszacowano na poziomie około 5 mln złotych – mówiła Skarbnik.
Kolejny z podatków lokalnych podatek od środków transportowych na 2012 rok oszacowany został na poziomie 60 % stawek maksymalnych, opublikowanych w Obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 19 października 2011 r., a dla naszych podatników jest to wzrost średnio o 5% w stosunku do roku 2011 w zależności od rodzaju środka transportu.