Joanna Kluzik-Rostkowska odwiedziła Szkołę Podstawową nr 3 w Lipnie.
2 czerwca minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska wzięła udział w spotkaniu z dyrektorami szkół podstawowych z terenu miasta Lipna, przedstawicielami Rady Rodziców oraz członkami samorządu uczniowskiego. Spotkanie odbyło się w Szkole Podstawowej nr 3, a udział w nim wzięli także: burmistrz Dorota Łańcucka, poseł na Sejm RP Domicela Kopaczewska, Wicemarszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Sławomir Kopyść, Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty Andrzej Siemianowski.
Burmistrz zapoznała panią minister ze stanem oświaty w mieście, przedstawiła plany i zamierzenia dotyczące poprawy warunków pracy nauczycieli oraz uczniów (treść wystąpienia poniżej). Dyrektor SP3 Jacek Góźdź pochwalił się osiągnięciami szkoły i uczniów w zawodach i olimpiadach naukowych i sportowych. W trakcie spotkania minister wiele uwagi poświęciła tematyce wprowadzania bezpłatnego podręcznika. Zachęciła nauczycieli i rodziców do zapoznania się z jego treścią i zgłaszania opinii na stronie internetowej ministerstwa. Po występie artystycznym uczniów, pani minister zwiedziła budynek szkoły.
Treść wystąpienia burmistrz Doroty Łańcuckiej:
Gmina Miasta Lipna jest organem prowadzącym dla 3 szkół podstawowych, jednego gimnazjum oraz 3 przedszkoli. Dotujemy 3 punkty przedszkolne, jedno niepubliczne przedszkole oraz jedno niepubliczne gimnazjum. W bieżącym roku szkolnym w 70 oddziałach naukę pobiera 1520 uczniów. Gmina nasza systematycznie wzbogaca ofertę edukacyjną szkół. Staramy się otwierać nowe profile, łącznie z profilem mundurowym w Publicznym Gimnazjum nr 1, a od miesiąca września być może uda się nam wprowadzić innowację pedagogiczną w Gimnazjum w formie nauki biologii w języku angielskim. Staramy się przede wszystkim wyjść naprzeciw oczekiwaniom uczniów, ale również cały czas staramy się podnosić jakość kształcenia i poprawiać wyniki nauczania. Od 1 września kolejny raz bierzemy udział w projekcie „wyrównywania szans edukacyjnych”, tym razem w Publicznym Gimnazjum. Projekt ten w 85% dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, łączna wartość projektu to ponad 252 tys. zł. W ramach projektu zrealizowane zostanie blisko 2400 godzin dodatkowych zajęć, w tym m.in. zajęcia z doradztwa zawodowego. Wychodząc naprzeciw uczniom niepełnosprawnym planujemy również otworzyć w Publicznym Gimnazjum klasę integracyjną jako kontynuację klas tego typu działających przy Szkole Podstawowej nr 2. W lipnowskich szkołach występuje wysoki stopień upowszechnienia edukacji wśród dzieci sześcioletnich. Nauką w klasach pierwszych obecnie objętych jest 155 uczniów, z czego 54 uczniów to 6-latki. Szczególnym zainteresowaniem pod tym względem cieszy się Szkoła Podstawowa nr 3, czego dowodem jest konieczność otwarcia od nowego roku szkolnego dodatkowych oddziałów klas zerowych i pierwszych. Wszystkie szkoły podstawowe są przygotowane na przyjęcie najmłodszych. Dodatkowo Gmina wystąpiła do Ministerstwa z wnioskiem o przyznanie środków finansowych z rezerwy budżetowej na doposażenie klas oraz świetlic szkolnych. W okresie wakacji zostanie rozbudowana stołówka w Szkole Podstawowej nr 2. Również w tym czasie zostaną przeprowadzone remonty placówek oświatowych, m.in.: wymiana okien w Szkole Podstawowej nr 5, podjazd dla osób niepełnosprawnych w Publicznym Gimnazjum, częściowa wymiana okien w Szkole Podstawowej nr 3. W ostatnich dniach zakupiliśmy 40 komputerów do pracowni informatycznych w szkołach podstawowych nr 3 i nr 5, a w kolejnym roku budżetowym planujemy podobny zakup do Szkoły Podstawowej nr 2 i Publicznego Gimnazjum, w tym także tablic interaktywnych. Szeroka oferta edukacyjna wychowania przedszkolnego stwarza warunki do zabezpieczenia realizacji przez Miasto Lipno zasad upowszechniania wychowania przedszkolnego. Wszystkie chętne dzieci znalazły miejsce w placówkach przedszkolnych na terenie naszego miasta na rok szkolny 2014/2015.
Prowadzona polityka oświatowa i kadrowa na terenie miasta pozwoliła uniknąć zwolnień nauczycieli. Częściowo jednak zmuszeni byliśmy do dokonania obniżki etatów. Problem ten dotknął szczególnie nauczycieli matematyki, języka polskiego oraz wychowania fizycznego. Największy problem w tym zakresie występuje w Publicznym Gimnazjum bo dotyczy aż 19 nauczycieli. Staramy się jednak, aby problem ten rozwiązywać kompleksowo, kierując nauczycieli w miarę możliwości do pozostałych placówek oświatowych.