Radni Rady Miejskiej w Lipnie podjęli jednogłośnie uchwałę budżetową.
23 stycznia w Urzędzie Miejskim w Lipnie odbyła się 40. Sesja Rady Miejskiej. Zasadniczym wątkiem podczas obrad był projekt uchwały w sprawie budżetu Gminy Miasta Lipna na 2014 rok.
Przypomnijmy, że w dniu 30 grudnia 2013 roku w porządku obrad 39. Sesji Rady Miejskiej był punkt mówiący o podjęciu uchwały budżetowej. Radni zdecydowali jednak o zdjęciu go z porządku obrad podając powód, iż nie zdążyli opracować swoich propozycji. Projekt budżetu radni otrzymali 15 listopada i mogli nad nim pracować oraz wnosić swoje poprawki. W 18 grudnia 2013 roku miało miejsce posiedzenie wszystkich komisji, na którym Burmistrz Miasta Dorota Łańcucka i Skarbnik Jolanta Maciejko omawiały projekt budżetu. Ani w tym dniu, ani do dnia sesji 30 grudnia 2013 roku nie wpłynęły od radnych żadne propozycje do planu finansowego Miasta na rok 2014.
7 stycznia do Urzędu wpłynęło pismo radnych Klubu Zgoda z propozycjami oszczędności na kwotę 611 856 zł. 9 stycznia 2014 roku miało miejsce spotkanie Klubu Radnych Zgoda z Burmistrz Miasta Dorotą Łańcucką, Skarbnik Miasta Jolantą Maciejko, Dyrektorem MCK Arkadiuszem Bejgerem oraz dyrektorami poszczególnych wydziałów i merytorycznymi pracownikami ratusza. Spotkanie miało charakter konstruktywnej dyskusji nad przedstawionymi propozycjami radnych Klubu Zgoda. 13 stycznia 2014 roku Burmistrz Miasta Dorota Łańcucka złożyła pisemne wyjaśnienia do proponowanych przesunięć radnych Zgody w kwocie 611 856 zł, i jako wykonawca budżetu zaakceptowała kwotę 50 tys. zł argumentując, że wszystkie pozostałe propozycje w sposób dotkliwy mogłyby zaszkodzić jego realizacji i bezpieczeństwu. Projekt budżetu Miasta został przygotowany rzetelnie, adekwatnie do ponoszonych wydatków i realizowanych dochodów. 14 stycznia 2014 roku przewodnicząca Klubu Radnych Zgoda Maria Bautembach skierowała pismo do Burmistrz Miasta Lipna wskazując opiekę społeczną (zasiłki celowe) jako cel, na jaki przeznaczyć proponowane 50 tys. zł.
Łączna kwota dochodów (po dokonaniu autopoprawek)** wyniesie w przyszłym roku 39.636.029 zł, z czego 39.198.751 zł stanowić będą dochody bieżące, zaś pozostałe 437.278 zł to dochody majątkowe. Wydatki miasta zaplanowano na poziomie 39.098.665 zł, z czego kwota 37.879.839 zł to wydatki bieżące, a 1.218.826 zł to wydatki majątkowe.
Nadwyżka operacyjna jako różnica dochodów bieżących i wydatków bieżących wyniesie 1.318.912 zł.
Z nadwyżki budżetu w wysokości 537. 364 zł zaplanowano spłatę rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich, a przypadających do spłaty w tym roku budżetowym.
Należy podkreślić, że jest to drugi rok, kiedy spłaty rat kredytów oraz serii obligacji są zaplanowane z budżetu bieżącego, bez zaciągania na ten cel odrębnych kredytów lub obligacji.
Będzie to możliwe dzięki oszczędnościom przeprowadzonym w 2013 roku w samym urzędzie oraz restrukturyzacji w ZGM- ie. Wydatki w urzędzie zaplanowane zostały w kwocie o 300 tysięcy niższej niż na 2013 rok, w związku z min. podłączeniem budynku do nitki ciepłowniczej oraz instalacją monitoringu wizyjnego wraz z podglądem elektronicznym wszystkich pomieszczeń. Wydatek inwestycyjny na ten cel wynosił 32.374 zł. Ponadto w 2013 roku zakończono spłatę zobowiązania wobec właściciela Przedszkola oraz zwrot 20% dotacji z lat 2010-2011 na stypendia socjalne do Kujawsko- Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy.
Z kolei przejęcie Cmentarza Komunalnego oraz obsługi targowiska miejskiego przez ZGM nie tylko uszczelniło system poboru opłaty targowej, ale jednocześnie zwiększyło płynność finansową w zakładzie. Wszystkie te działania oszczędnościowe przyczyniły się do zakładanej tak wysokiej, bo ponad 1,3 mln zł nadwyżki operacyjnej, która przekłada się bezpośrednio na wykonanie wskaźników gminy w latach przyszłych.
Pobrane dochody w Gminie zostaną przeznaczone na wydatki służące realizacji zadań własnych gminy, a środki pochodzące z dotacji na zadania wskazane w decyzjach.
Budżet na 2014 rok został podzielony między poszczególne działy: na pomoc społeczną zarezerwowano 10,5 mln zł ( na kwotę składają się świadczenia rodzinne, zasiłki stałe, zasiłki okresowe, dodatki mieszkaniowe, usługi opiekuńcze, opłata za pobyt mieszkańców w domach pomocy oraz działalność statutową MOPS). Z powyższej kwoty 7,8 mln zł pochodzi z dotacji, natomiast 2,7 mln zł to środki własne budżetu. W 2014 roku przeznaczono 40 tysięcy więcej na opłatę za podopiecznych z miasta będących w Domach Pomocy Społecznej oraz 30 tysięcy więcej na opłatę za dzieci z miasta będące w rodzinach zastępczych.
Na działalność kulturalną zapisano 1,1 mln zł, z czego 780 tysięcy zł przypada na utrzymanie i działalność Miejskiego Centrum Kulturalnego natomiast 360 tysięcy zł na Miejską Bibliotekę Publiczną. Kultura fizyczna i sport otrzyma budżet w wysokości 1,5 mln zł, w tym Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji – 1mln 325 tysięcy zł, a 175 tysięcy zł zostanie rozdysponowane na podstawie konkursów na stowarzyszenia lipnowskie realizujące zadania z zakresu kultury fizycznej.
Najwięcej środków w budżecie na przyszły rok, podobnie jak w latach poprzednich zaplanowano na oświatę. W tym obszarze zarezerwowano łącznie 15,2 mln zł, z czego kwota ponad 8 mln zł zostanie przekazana do szkół podstawowych, a 4,4 mln zł do gimnazjów ( w tym 600 tysięcy w formie dotacji do Gimnazjum Prywatnego) i 3,8 mln zł do Publicznego Gimnazjum Nr 1 i około 2,5 mln zł do lipnowskich przedszkoli. Pozostałą kwotę przeznaczono na dowożenie uczniów do szkół, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli, pomoc zdrowotną, stypendia dla najbardziej uzdolnionych uczniów oraz remonty placówek oświatowych.
Kwotę ponad 4 mln zł zarezerwowano na gospodarkę komunalną i ochronę środowiska, w tym 650 tysięcy na oświetlenie ulic i placów. Około 1,4 mln zł na gospodarkę odpadami, 600 tysięcy zł na oczyszczanie miasta i 350 tysięcy na utrzymanie zieleni w mieście.
Kwotę 700 tysięcy zł zaplanowano na gospodarkę mieszkaniową , z czego 593 tysiące zł w formie dotacji dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej ( mniej o 238 tysięcy niż w 2013 roku. Na obsługę długu ( spłatę odsetek od kredytów i obligacji) przeznaczone będzie 515 tys. zł
Osobnym załącznikiem do budżetu miasta są inwestycje, na które przeznacza się po autopoprawce 1.218.826 złotych. W 2014 roku zaplanowano m.in.
• Przebudowę ulicy Żeromskiego,
• Przebudowę ulicy Rolnej,
• Przebudowę ulicy M. C. Skłodowskiej,
• Budowę ulicy Ptasiej,
• Budowę łącznika ulic Wyszyńskiego - Krótka,
• Projekt ronda na ulicy 3-Maja,
• Budowę kanalizacji deszczowej w ulicy 3- Maja I etap + projekt,
• Przebudowę kanalizacji deszczowych w mieście.
Ważnym zadaniem w 2014 roku będzie budowa budynku socjalnego. Ponadto skierowane zostały środki na budowę skateparku oraz instalację monitoringu w mieście. Na to zadanie jeszcze w tym roku budżetowym przeznaczymy środki pozostałe z rozliczenia roku 2013.
Ponadto będą kontynuowane zadania dofinansowane z Unii Europejskiej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej takie jak:
• Rekultywacja składowisk odpadów przy ulicach Dobrzyńskiej i Wyszyńskiego,
• Stworzenie przestrzeni spacerowej wzdłuż rzeki Mień,
• Infostrada Kujaw i Pomorza,
• Realizacja systemu innowacyjnej edukacji - zakup tablic interaktywnych.
Wykonany zostanie również plan gospodarki niskoemisyjnej wymagany przy ubieganiu się o środki unijne na termomodernizację obiektów użyteczności publicznej.
Najważniejsze dane charakteryzujące budżet 2014 roku w porównaniu do lat 2012 i 2013 przedstawia poniższe zestawienie:
Wyszczególnienie |
PLAN |
PLAN |
PROJEKT |
|
|
2012 |
2013 |
2014 |
|
Dochody ogółem, w tym: |
42 157 270 |
43 629 357 |
39 636 029 |
|
Subwencja ogólna, w tym: |
12 426 146 |
12 862 237 |
13 113 238 |
|
część oświatowa |
10 413 814 |
9 272 045 |
9 156 637 |
|
część wyrównawcza |
1 557 313 |
3 123 690 |
3 656 216 |
|
część równoważąca |
299 119 |
303 855 |
300 485 |
|
środki na uzupełnienie dochodów gmin |
37 422 |
162 647 |
0 |
|
Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) |
6 476 865 |
6 669 515 |
6 754 851 |
|
wpływy z podatków i opłat lokalnych |
7 706 458 |
8 832 089 |
9 724 481 |
|
Pozostałe dochody |
2 912 151 |
2 453 925 |
1 627 031 |
|
dotacje celowe na realizacje zadań zleconych |
6 502 742 |
6 334 652 |
6 183 650 |
|
dotacja na zadania bieżące gminy |
5 022 109 |
5 519 074 |
1 795 500 |
|
dochody majątkowe |
1 110 799 |
957 865 |
437 278 |
|
Wydatki ogółem, w tym: |
43 050 072 |
43 392 913 |
39 098 665 |
|
Wydatki bieżące : |
41 009 049 |
42 089 512 |
37 879 839 |
|
wynagrodzenia i pochodne |
18 669 902 |
17 998 543 |
17 131 448 |
|
wydatki na zadania zlecone |
6 502 742 |
6 334 652 |
6 183 650 |
|
pozostałe |
15 836 405 |
17 756 317236 |
14 564 741 |
|
Inwestycje |
2 041 023 |
1 303 401 |
1 218 826 |
|
Deficyt/Nadwyżka |
(-)892 802 |
(+)236 444 |
(+)537 364
|
Wskaźniki WPF na lata 2014-2026 objęte prognozą spełniają wymogi art. 243 ustawy o finansach publicznych.
** Autopoprawki Burmistrza wniesione do Projektu budżetu złożonego w dniu 15.11.2013 r. Dochody zaplanowane pierwotnie wyniosły 39.153,877 zł.
I. Wzrost dochodów o kwotę 482.152 zł , w tym:
1. Wzrost dochodów bieżących z tytułu podatku od środków transportowych i podatku rolnego o kwotę 300.286 zł,
2. Wzrost dochodów majątkowych z tytułu dotacji otrzymanej z UE na realizację zadania „Stworzenie przestrzeni spacerowej nad rzeką Mień” ( dokończenie realizacji zadania rozpoczętego w 2013 r.) o kwotę 181.866 zł.
Dochody po autopoprawce wynoszą 39.636.029 zł
Wydatki zaplanowane pierwotnie wynosiły 38.616.513 zł
II. Wzrost wydatków o kwotę 482.152 zł, w tym:
1. Wzrost wydatków majątkowych o kwotę 481.864 zł na zadania :
a) „Stworzenie przestrzeni spacerowej nad rzeka Mień” 123.172 zł,
b) Wkład własny na w/wym zadanie + 1.737 zł
c) „Budowa ścieżki nad rzeka Mień” – 25.000 zł,
d) „ Budowa kanalizacji deszczowej w ulicy 3-go Maja I etap + projekt + 100.000 zł,
e) Budowa ulicy Ptasiej – 150.000 zł,
f) Budowa łącznika ulic Wyszyńskiego – Krótka – 81.955 zł,
2. Wzrost wydatków bieżących o kwotę 288 zł.
Wydatki po autopoprawce wynoszą 39.098.665 zł,
a różnica kwot dochodów i wydatków w wysokości 537.364 zł przeznaczona zostaje (tak jak w budżecie pierwotnym) na spłatę rat kredytów w 2014 r. , zaciągniętych w latach poprzednich.
III. Przeniesienie między wydatkami bieżącymi kwoty 50.000 zł:
Z rozdziału 90095 § 4300 – 50.000 zł ( kwota przeznaczona na zapłatę Firmie PwC Oliwia Gate z Gdańska na podstawie zawartej umowy jako wynagrodzenie za usługę przeprowadzenia odzyskiwania podatku VAT w gminie wysokości 15% odzyskanej kwoty na rozdział 85295 § 31110 + 50.000 zł na zasiłki celowe dla podopiecznych MOPS.
W rozdziale 90095 w MOPS zaplanowane zostały w budżecie następujące kwoty na dożywianie i zasiłki celowe:
267.400 zł na dożywianie z dotacji Wojewody,
33.500 zł na dożywianie – środki własne budżetu,
145.000 zł na dożywianie w jadłodajni MOPS (zakup żywności),
116.500 zł na zasiłki celowe,
50.000 zł ( dołożone na zasiłki celowe )
Podczas 40. Sesji Rady Miejskiej w Lipnie radni klubu Zgoda zgłosili poprawki do projektu budżetu na 2014 rok. Podczas głosowania zmniejszono dotację celową na finansowanie zadań w obszarze kultury w kwocie 9.000 zł, którą przekazano na monitoring miasta. Kwota 15.000 zł na stypendia dla uczniów uzdolnionych została uzyskana ze zmniejszenia dotacji dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Lipnie. Ponadto zmniejszono dotację dla Obrony Cywilnej (10.000 zł), rezerwę ogólną (40.000 zł) i dotację podmiotową dla Miejskiego Centrum Kulturalnego w Lipnie (40.000 zł) – łącznie 90.000 zł, którą przeznaczono na oświetlenie ulicy Komunalnej oraz częściowo Traugutta i Kusocińskiego, budowę wjazdu do budynków komunalnych i zatoczek na ulicy Sierakowskiego oraz projekt budowy ulicy Studziennej. Powyższe poprawki zostały przegłosowane.
Podczas sesji obradowano również nad zmianą wynagrodzenia dla Burmistrz Miasta Lipna. Radni klubu Zgoda wnieśli do porządku obrad uchwałę zakładającą zmniejszenie wynagrodzenia włodarza o 15,6 %. Mimo ożywionej dyskusji, podczas której niektórzy radni kwestionowali argumenty wnioskodawców, wykazując, iż są one bardziej emocjonalne niż merytoryczne, uchwała została poparta przez dziewięciu radnych.
W uzasadnieniu do powyższej uchwały czytamy między innymi o występowaniu Burmistrz na drogę sądowa w obronie jej dobrego imienia oraz braku protokołu zdawczo-odbiorczego w MCK.