Skorzystaj z pomocy eksperta przy rozliczaniu podatku za 2013 rok.
Jeśli masz wątpliwości przy rozliczaniu podatku za 2013 rok w deklaracji PIT-28, PIT-16 i PIT-19A, możesz zapytać ekspertów z ministerstwa finansów o radę. W dniu 28 stycznia 2014 roku od godziny 10.00 do godziny 12.00 odbędzie się dyżur telefoniczny. Pracownicy ministerstwa pod numerem telefonu (22) 694 50 22 odpowiedzą na pytania z tego zakresu.
Wszyscy, którzy rozliczają się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą oraz osiągające przychody z tzw. najmu prywatnego, mogą zadzwonić do ministerstwa. Eksperci pomogą również wypełnić PIT-16A i PIT-19A.
Przypominamy również o aplikacji pytaniowej, która znajduje się na stronie www.szybkipit.pl. Można tam zadawać pytania związane z rozliczeniem rocznym.
Rok 2014 jest już kolejnym, szóstym rokiem, w którym można składać dokumenty do urzędu skarbowego w formie elektronicznej. Z satysfakcją obserwujemy coroczny wzrost grona zwolenników tej formy przesyłania rozliczeń podatkowych. W roku 2012 do Urzędu Skarbowego w Lipnie w formie elektronicznej wpłynęło 5114 dokumentów, a w roku następnym, tj. 2013 już 17267. Jest to znaczący wzrost ilości złożonych dokumentów elektronicznych.
Początek roku to okres składania przez płatników deklaracji i informacji. Do końca lutego płatnicy mają obowiązek przekazać podatnikowi i właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informację PIT-11 – gdy płatnikiem jest pracodawca oraz PIT-11A – gdy płatnikiem jest organ rentowy. W terminie tym płatnicy są również zobowiązani złożyć w urzędzie skarbowym oraz przekazać podatnikowi: informację o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S, informację o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C oraz informację o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R. Informacje te są podstawą do sporządzenia zeznania podatkowego przez podatników.
Na stronie www.e-deklaracje.gov.pl na portalu www.finanse.mf.gov.pl są dostępne interaktywne formularze podatkowe oraz instrukcja dotycząca ich wypełniania i przesyłania. Jedynym warunkiem składania dokumentów w tej formie jest konieczność jednorazowego złożenia, do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika, formularza UPL-1 w formie papierowej (pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej przy użyciu podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu). Przy wykorzystaniu odpowiednich aplikacji (modułów) dostarczanych przez producentów oprogramowania można wysyłać deklaracje drogą elektroniczną bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych płatników. Posiadając odpowiednią aplikację istnieje także możliwość automatycznego podpisania elektronicznie wszystkich przesłanych deklaracji.
Również za pośrednictwem Internetu bez konieczności użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, można składać roczne zeznania PIT. W tej formie możliwe jest złożenie PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39-39, PIT-16A, oraz PIT-19A wraz z załącznikami. Ponadto w tej formie można przesłać deklaracje VAT-7, VAT-7K, VAT-7D i PCC-3. Do wysłania tych dokumentów podatkowych konieczny jest dostęp do Internetu oraz dane identyfikacyjne:
• PESEL,
• NIP (jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą albo jesteś zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług albo płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne za zatrudnionego pracownika),
• imię i nazwisko,
• datę urodzenia,
• kwotę przychodu wykazaną w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszym niż rok, w którym składane są deklaracje.
Przesyłając PIT przez Internet fiskusowi do celów dowodowych wystarczy zachować Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). Zaleca się również zapisanie kopii deklaracji (zeznania) na dysku w trakcie jego składania.